10 veel gemaakte fouten op je website waardoor je klanten mis loopt
Er zijn van die fouten, die je echt niet wilt maken op je website. Missers in je webdesign kosten je klanten. Nog voordat jij hebt kunnen uitleggen aan jouw potentiele klanten wat jouw expertise is en hoe jij diegene fantastisch kan helpen, is hij al afgehaakt. Super zonde! Voorkom deze situatie, door er in ieder geval voor te zorgen dat jouw bezoeker contact met je opneemt. Dus laat jij een nieuwe website maken of ga je er heel dapper zelf mee aan de slag? Wees gewaarschuwd voor deze fouten.
10 fouten die je niet wilt maken op je website
1. Het niet hebben van een call-to-action
Een call-to-action is vaak een knop op de website. Deze leidt (rechtstreeks of indirect) naar het doel van de website. Bij een informatieve website is dit vaak het aanvragen van een offerte, het aanmelden of het opnemen van contact.
Zorg ervoor dat je bezoeker niet hoeft te zoeken naar dit plekje op jouw website. Maak het zeer duidelijk met opvallende buttons en herhaal de call-to-action meerdere keren. Feitelijk moet jouw bezoeker op ieder moment dat hij overtuigd is, direct actie kunnen ondernemen.
Een call to action plaats je:
- In je slider
- Op je homepagina
- Op je dienstenpagina’s (mogelijk zelfs meerdere keren)
- Op je landingspagina’s (mogelijk zelfs meerdere keren)
- In je header
2. Onpersoonlijk zijn
Niks zo erg als een website die onpersoonlijk is, zeker wanneer je een dienst levert waarbij je bezoeker als klant te maken krijgt met jou. Door je website persoonlijk te maken zorg je ervoor dat er een gunfactor wordt gecreëerd.
Je website persoonlijk maken doe je door een of meerdere foto’s van jezelf te plaatsen, je persoonlijke quotes toe te voegen en iets over jezelf te vertellen (en begin dan niet met “Hoi, ik ben Amanda. Ik doe dit werk al 12 jaar en vindt het heel leuk”. Dat interesseert niemand).
Zorg ervoor dat je verteld waarom je dit werk doet. Wat je er zo leuk aan vindt, wat de uitdagingen zijn, hoeveel ervaring je hebt, wat je leukste projecten waren. Vertel over onderwerpen doe jouw potentiele bezoekers een idee geven van wie jij bent.
3. Geen responsive design
Zo’n beetje 80% van alle internetgebruikers gebruikt zijn mobiele telefoon voor het bezoeken van websites. Bij de ene branche ligt dat getal wat hoger dan in de andere branche. Maar hoe dan ook is het gebruik van met name mobiele telefoons enorm. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jouw website optimaal wordt weergegeven op die toestellen, maar ook op tablets. Jouw website moet zich aanpassen aan het apparaat dat gebruikt wordt.
Belangrijkste hierbij is dat ook de gebruiksvriendelijkheid hierop wordt aangepast. Dus jouw website moet niet alleen binnen het kader goed weergegeven worden, maar ook de afbeeldingen moeten mee schalen, de buttons moet goed aanklikbaar zijn (en dus groot genoeg zijn), de navigatie moet aangepast worden.
Is jouw website niet responsive? Dan ben je je mobiele bezoekers kwijt. Gegarandeerd. Als mensen zijn we nu eenmaal gewend aan het feit dat we op websites op onze wenken bediend worden. Als we moeten gaan zoeken, inzoomen en weer uitzoomen, scrollen, dan is het gedaan en haken we af.
4. Je website niet aanmelden bij Google Analytics
Zonder statistieken heb je geen inzicht. En zonder inzicht weet je niet wat goed en fout gaat en weet je nooit hoe je je website kan verbeteren.
Gelukkig hebben we Google Analytics. Een gratis tool die je kan koppelen aan je website en die jouw website meet. Dankzij de inzichten die Google Analytics je geeft weet jij precies hoe lang bezoekers gemiddeld op je website zijn, hoeveel bezoekers meteen weer weg klikken, hoeveel bezoekers jouw website met een mobiel apparaat bezoeken en welke pagina’s het best bezocht zijn. Je kan er zelfs doelen instellen, zoals het invullen van een formulier. Zo weet jij precies hoeveel aanvragen en/of aanmeldingen je hebt gehad in een bepaalde periode.
5. Onleesbare teksten
Je teksten schrijven in hele lange zinnen, enorm lange teksten, onbegrijpelijk vakjargon gebruiken en geen tussenkoppen gebruiken: het zorgt er allemaal voor dat er niet door jouw teksten heen te komen is.
Maak je teksten leesbaar door taal te gebruiken die jouw bezoeker gebruikt. Maak je zinnen niet te lang, zodat ze leesbaar blijven. Maak alinea’s en geef met titels aan waar die alinea over gaat. Zo is je tekst ook goed te ‘scannen’.
En uiteraard: voorkom spelfouten. Het kan de beste gebeuren en soms zie je je eigen spelfouten niet eens. Daarom is het verstandig je teksten te laten checken door een andere persoon. Als schrijver van je teksten weet je wat je hebt geschreven en lees je over je spelfouten heen. Vraag een vriend(in) of familie om even je tekst door te lezen. Corrigeer de fouten en publiceer je tekst pas daarna.
6. Afbeeldingen te groot uploaden
Wij zeggen het tegen al onze klanten: upload je afbeeldingen altijd in het formaat waarin je ze nodig hebt. Upload je je afbeeldingen in het originele formaat, dan zijn ze veelal veel te groot. En (te) grote afbeeldingen hebben veel tijd nodig om te laden, ook al worden ze in een klein kader weergegeven. Als de geuploade foto groot is, is het die die ingeladen gaat worden. En dat zorgt ervoor dat je website heel traag wordt.
Een trage website is vreselijk voor je gebruiker, zeker in deze tijd waarin we gewend zijn dat een website binnen een paar tellen geladen is. Ook Google vindt dit belangrijk: de snelheid van een website is niet voor niets een belangrijke factor in de ranking wat betreft SEO.
7. Gebrekkige social media integratie
Een social media kanaal ‘leeft’ vaak net wat meer dan een website. Door op je website te laten zien dat je actief bent op social media, krijgen je bezoekers en potentiele klanten een inkijkje in jouw keuken, zien ze jou. En net dat stukje kan doorslag gevend zijn.
Daarnaast zijn volgers op social media voor jou heel belangrijk. Want volgers zien jouw berichten. Als jouw bericht dan ook nog eens zo aan slaat dat mensen gaan reageren (middels een like of zelfs een reactie), dan zien nog meer mensen jouw bericht. Met recht een sneeuwbal effect.
Het laten zien dat je actief bent op social media kan op verschillende manieren. Je kan uiteraard de betreffende iconen tonen op diverse plekken (vaak in de header en footer en op de contactpagina), maar je kan ook kiezen voor een gehele integratie van een social media kanaal. Zo kan je bijvoorbeeld de laatste x aantal berichten van je Instagram feed tonen, wat je bezoekers misschien wel direct overtuigd. Binnen no-time weer een volger erbij!
8. Inschrijving voor je emailmarketing ‘nieuwsbrief’ noemen
Niks zo saaaaaaaaaiiiiii als een nieuwsbrief… Een nieuwsbrief is feitelijk emailmarketing, alleen het begon ooit met de titel nieuwsbrief. Vergeet ‘m vanaf nu en gebruik ‘m nooit meer. Nieuwsbrieven uitsturen is emailmarketing en iemand moet een reden hebben om zich hiervoor in te schrijven.
Dus doe je klant een mooi belofte, zoals:
- Altijd de beste tips in jouw mail….
- Wees als eerste op de hoogte….
- Mis niks van…
Of doe je bezoeker een mooi aanbod in ruil voor hun inschrijving:
- €5 korting op je volgende aankoop
- Gratis download e-book
- Toegang tot een exclusief filmpje
Dat laatste is een gratis weggever en werkt vaak erg goed om bezoekers over te halen om zich in te schrijven.
9. Flash elementen
Hopelijk ouderwets, maar ook echt een laadtijd-killer en enorme afleider: flash elementen. Over het algemeen voegen ze niets toe, laat ze achterwege.
10. Geen sitemap
Een sitemap is een soort inhoudsopgave van je website. In een oogopslag zie je de inhoud van de gehele website en de structuur ervan. Er zijn 2 soorten sitemaps: de HTML versie (voor op je website) en de XML versie (die je upload in Google Search Console). Dit is heel goed voor de zoekmachines, maar ook voor je klanten. Want op deze manier is je website goed te doorgronden.
Voorkom deze 10 fouten op je website
Want een website die geen klanten oplevert, is feitelijk zonde van je geld. Je website is een marketing kanaal. Een plek die 24/7 verkoopgesprekken voor je voert, geïnteresseerden overtuigd.
Maar weet ook dat niet alles in een keer goed staat. Een website is feitelijk nooit af. Er valt altijd wel iets te verbeteren of te veranderen. Door nieuwe inzichten, veranderingen in de markt of door (nieuwe) trends.
Met bovenstaande punten kan je stap voor stap aan de slag, als je vindt dat (een of meerdere van) deze fouten op jouw website van toepassing zijn. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op.