MaxMind Geolocation update in WooCommerce 3.9
De MaxMind Geolocation update in WooCommerce 3.9 heeft nogal wat impact op je WooCommerce webshop. Een hele belangrijke invloed zelfs. Wat moet je hiermee doen?
Wat is MaxMind Geolocation?
MaxMind Geolocation is eigenaar van de GeoLite2 databases en is sinds WooCommerce 2.3 ingebouwd geweest. Het zorgde ervoor dat het IP adres van je klant gekoppeld kon worden aan een locatie, wanneer je deze optie geactiveerd had in je WooCommerce webshop instellingen.
Wat is er veranderd in MaxMind Geolocation sinds WooCommerce 3.9?
Vanaf 30 December 2019 is het bij MaxMind verplicht om een account aan te maken bij hen om gebruik te kunnen blijven maken van deze service. Wanneer je je aanmeld bij hen, ontvang je een licentiecode waarmee het gebruik van GeoLite2 weer geactiveerd kan worden.
Door deze stap is ook MaxMind in staat om de privacy van gebruikers te waarborgen, geheel volgens de internationale GDPR wet.
Wat moet je nu aanpassen in WooCommerce?
Er zijn 3 dingen die je kan doen, na de WooCommerce update naar 3.9.
1. Je zet de optie tot het gebruik van de Geolocatie uit. Nu kan er op basis van het IPadres niet meer bepaald worden in welk land jouw klant zich bevind.
Bij deze optie ziet men alleen direct de duurste verzendoptie en bijbehorende kosten, wat bezoekers kan afschrikken en ervoor kan zorgen dat de aankoop toch niet voltooid wordt.
2. Je zet de optie van de standaard klant locatie op Winkelbasis. Dit zorgt ervoor dat men in eerste instantie de verzendkosten ziet die van toepassing zouden zijn als het naar jouw adres verstuurd wordt. Tijdens het checkout proces wordt dit, uiteraard, aangepast.
3. Je zet de optie van het gebruik van de Geolocatie aan en meld je aan bij MaxMind. De licentiesleutel die je na aanmelding ontvangt, voer je in bij WooCommerce > Instellingen > Integraties.