Wat zet je op je website?
Wanneer je een bedrijf hebt of gaat starten, is een website onmisbaar. Maar waarom ga je een website laten maken? En als je die stap dan eenmaal gaat zetten, wat plaats je dan op je website? Welke inhoud wil jij op je website hebben, maar wat is (daarvan) essentieel? Wat mag er echt niet ontbreken en wat is echt een no-go?
Lees voordat je aan de slag gaat dit artikel door en je komt goed beslagen ten ijs. Weet wat de onmisbare ingrediënten zijn, voor jouw succesvolle website. Over 5 minuten weet jij exact wat de inhoud van je website zou moeten zijn en kan jij aan de slag.
Wat is het doel van je website?
Iedere website heeft een doel. De tijd dat een website fungeerde als (alleen) een online visitekaartje is wel voorbij. Met je website wil je iets bereiken. Vraag jezelf af: waarom laat ik deze website maken? Wat wil ik ermee bereiken? Maar ook: hoe kan ik m’n website zo efficiënt mogelijk inzetten?
Zelfs een informatieve website moet kunnen leiden tot een aktie van je bezoeker. De meest voorkomende akties zijn:
- Contact opnemen
- Een aanvraag doen (bijvoorbeeld een offerte aanvraag)
- Een boeking doen (bijvoorbeeld voor een behandeling)
- Een aanmelding/inschrijving doen (voor een evenement, training, cursus, etc)
Bedenk wat voor jouw bedrijf de best passende Call to Action is. De oproep aan je bezoeker. Hetgeen dat de rode draad wordt door je website.
Wie is de doelgroep van je website?
Belangrijk bij het bepalen van de inhoud van je website, is wie de gebruiker wordt van je site.
Wie is de bezoeker van jouw website? Of wie wil je dat de bezoeker is?
Met je content richt je je op een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep moet jouw content wel interessant vinden. Stem je teksten, afbeeldingen, kleurgebruik etc. af op je doelgroep.
Wat er op je website moet staan (Must haves)
Voor jou als dienstverlener zijn er een aantal zaken onmisbaar op je website. De must-haves voor een informatieve website zijn:
- De beschrijvingen van je diensten.
Voor iedere dienst die je kan leveren, schrijf je een eigen tekst. Je vertelt wat jij kan betekenen voor jouw potentiële klant. Welk ‘probleem’ heeft jouw klant nu en hoe kan jij helpen bij het oplossen van dit probleem? Probeer in de dienstenbeschrijvingen een goede balans te vinden tussen informatie en overtuiging. Jouw potentiële klant is waarschijnlijk niet gebaat bij ieder klein detail wat jij kan doen. Je klant is gebaat bij het eindresultaat dat jij kan leveren. - Een stuk over jezelf en/of over het bedrijf
Mensen doen zaken met mensen. Niet met een logo. Laat zien wie het gezicht (of wie de gezichten) achter het bedrijf zijn. Maak je website persoonlijk door jezelf (en je collega’s) te laten zien. Zo creëer je een gunfactor. Het is voor je potentiële klanten fijn om te weten met wie ze te maken krijgen, zeker wanneer je een persoonlijke dienst verleent, zoals coaching, en je klanten echt met jou en/of jullie intensief contact zullen hebben. Vertel over jullie missie (en dan bedoel ik niet zo’n nietszeggende missie) en jullie kernwaarden. Wat drijft je in wat je doet? Waarom doe je dit werk zo graag? Hoe help je je klanten en welk resultaat mogen ze van je verwachten? - Foto’s/Afbeeldingen
De sfeer van een website wordt vaak bepaald door de gebruikte afbeeldingen. Slechte afbeeldingen halen je website helemaal naar beneden, terwijl goede afbeeldingen je website helemaal kunnen ophalen. Wanneer je een persoonlijke dienst verleend (bijvoorbeeld als schilder, coach, tuinman, installateur, etc) zijn professionele persoonlijke foto’s onmisbaar. Een leuke foto van jezelf, creëert een gunfactor. Je bezoekers zien direct met wie ze te maken krijgen en vormen zich daarbij een (hopelijk positief ;-)) beeld. En is het team wat groter? Maak dan een teamfoto en/of stel ieder teamlid persoonlijk voor op de website.
Ook voor de diensten zijn goede afbeeldingen belangrijk, al zijn diensten niet altijd in een foto te vangen. Ter vervanging van foto’s zou je ook het gebruik van iconen kunnen overwegen voor de illustratie van je dienstlverlening, ook dat werkt vaak goed.
Voor afbeeldingen heb je de keus om deze zelf te maken en aan te leveren, om een fotograaf in te huren of om foto’s aan te schaffen via een beeldbank. Soms kan dat laatste een hele goede optie zijn, al moet je uitkijken voor foto’s die erg nep eruit zien. - USP’s
Wij nuchtere Hollanders vinden het soms lastig om onszelf een podium te geven. Toch is dat wel wat er nodig is op je website. Jouw bezoekers willen er juist graag overtuigd worden (wat iets anders is dan dingen vertellen die niet waar zijn). USP’s helpen hierbij. USP staat voor Unique Selling Point: wat heb jij je klanten te bieden, wat een ander niet kan of doet? Denk aan fantastische bereikbaarheid, offerte binnen 24 uur, een volledig geautomatiseerd proces, servicegerichtheid, etc. Vaak is een USP een korte, maar duidelijke benoeming die echt uitgelicht wordt op je website. Drie tot zes USP’s zijn vaak voldoende. - Een call-to-action
Je las het hiervoor al even: iedere website heeft een doel. Je wilt niet dat een bezoeker komt kijken en stilletjes weer vertrekt. Dan heb jij geen gegevens, niks. Je staat met lege handen. Nadat jij je bezoeker met je geweldige teksten hebt weten te overtuigen, wil je dat hij/zij iets kan doen. Bedenk wat de voornaamste call-to-action zou moeten zijn. Bij ons is dat bijvoorbeeld een offerte aanvragen, maar het kan ook een aanmelding zijn of een ‘bel-me-terug’ formulier zijn. Bedenk wat voor jou het beste zou werken. Deze CTA zal dan overal waar dat kan, ingezet worden. - Referenties
Als er iets belangrijk is op een website, dan zijn het wel referenties van bestaande klanten. Mensen voor wie jij al hebt gewerkt en die (hopelijk) tevreden waren en met jou gedeeld hebben waarom ze zo tevreden waren. Dus benader je klanten en vraag ze om een referentie voor je te schrijven. Veel ondernemers voelen hiervoor een drempel, maar het is helemaal niet raar. Vele van jouw klanten zullen je die referentie (en dus een grotere kans op meer werk) echt wel gunnen. Zijn je referenties niet alleen maar positief? Ook dat is geen punt. Niemand doet 100% alles goed. Een keer een twijfel ertussen maakt het alleen maar realistischer.
Heb jij reviews verzameld via Google? Die kunnen we voor je integreren in je website, waardoor deze referenties 1 op 1 en duidelijk zichtbaar op je website geplaatst kunnen worden. - Je contactgegevens
Het vermelden van je contactgegevens op je website is ontzettend belangrijk. Zeker wanneer je een dienstverlener bent. Welke contactgegevens belangrijk zijn, is afhankelijk van de aard van jouw bedrijf. Hoe dan ook is een emailadres een must en een telefoonnummer erg handig. Heb je een adres waar je klanten je kunnen bezoeken? Vermeld dan ook zeker je adres gegevens. Het vermelden van je KVK nummer geeft vertrouwen, maar ook aanvullende bedrijfsgegevens zoals BTW nummer en rekeningnummer kunnen handig zijn (al zijn ze lang niet altijd nodig).
Verder is het handig om op je website te formulier te plaatsen, waarmee men snel en laagdrempelig contact met je kan opnemen. Ook het toevoegen van een Google Map op de pagina is handig wanneer je een of meerdere locaties hebt.
Wat is niet perse nodig, maar wel een waardevolle toevoeging op je website (Nice to haves)?
- Portfolio
Laat zien wat je al hebt gemaakt en/of geleverd. Zo krijgen bezoekers een indruk van wat je kan. Bovendien laat je portfolio een bepaalde ervarenheid zien. - (Bekende) Bedrijven waar je eerder voor werkte
Door het plaatsen van logo’s van (grotere/bekende) bedrijven op je website, wek je vertrouwen. Als jij voor die bedrijven hebt gewerkt, zal je wel heel goed zijn! Dat is wat je bezoeker zal denken. - FAQ’s
Veel gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden. Krijg jij vaak dezelfde vraag gesteld? Kan je algemene vragen opstellen die de gemiddelde potentiele klant aan jou stelt? Door ze alvast op je website te plaatsen, worden ze laagdrempelig meteen beantwoord. - Milestones
Wat heb je al bereikt met je bedrijf? Milestones zijn altijd een cijfer dat betrekking heeft op 1 onderwerp. Wij hebben ze ook op onze home. Het geeft in 1 oogopslag een bepaald beeld van je bedrijf. - Inschrijving voor je emailmarketing (nieuwsbrief)
Op je website kan je emailadressen verzamelen van bestaande klanten, maar ook van leads. Door dit te koppelen met je emailmarketing software (bijvoorbeeld Mailchimp), worden deze inschrijvers meteen in je account gezet en kan jij je richten op het schrijven en uitsturen van emailmarketing. Aan je nieuwsbrief inschrijving kan je een weggever koppelen: een “cadeautje” dat iemand krijgt wanneer hij/zij zich ingeschreven heeft. Bijvoorbeeld korting, een gratis product, toegang tot een filmpje of een PDF download. - Filmpjes
Jaaaa, filmpjes. Helemaal leuk! Door filmpjes te plaatsen, blijven bezoekers langer op je website. Dit is heel goed voor je website. Uiteraard moet het filmpje wel interessant zijn om te kijken, maar ook moet het ge-embed zijn op je website. Mensen moeten er niet naar YouTube hoeven, want dan ben je ze kwijt natuurlijk. Geen idee waarover je een filmpje zou moeten maken? Denk aan een uitleg (hoe iets te gebruiken, hoe iets schoon te maken, hoe te retourneren, etc), een voorstel filmpje ven jezelf of een impressie filmpje. - Storelocator
Zijn jouw producten of diensten te verkrijgen bij fysieke winkels? Dan is een storelocator een hele leuke toevoeging. Het laat een kaartje zien met alle locaties waar jouw product of dienst te vinden is. - Blogs/nieuwsartikelen
Mensen worden graag vermaakt. Een leuk artikel op je website plaatsen is daarom ook zeker een goed idee. Plaats praktische zaken (gebruikershandleiding, tips & adviezen, etc), maar ook vermakelijke content. Met name die laatste wordt bij groot succes misschien zelfs wel gedeeld online. Blogs lenen zich heel goed voor SEO Optimalisatie. Ieder artikel kan je weer inzetten op een andere zoekterm, waarmee jouw website weer potentie heeft om hoog mee te scoren in Google. - Persvermeldingen
Heb je ooit de pers gehaald? Laat het zien op je website! Het geeft bezoekers het gevoel van vertrouwen. Dat ze echt op het juiste adres zijn bij jou. - Kennisbank
Een kennisbank is bedoeld om hele praktische uitleg te geven over bepaalde zaken. Over bijvoorbeeld vaktermen die je wel eens gebruikt. Vanaf diverse plekken in je website kan je doorlinken naar de kennisbank, om bepaalde processen en vakjargon uit te leggen. - (WhatsApp) Chat functie
Whatsapp wordt massaal gebruikt. Door een WhatsApp chatfunctie te plaatsen op je website, biedt je optimaal gebruikersgemak aan je bezoeker. Want heeft deze een vraag? Dan an hij die direct per whastapp stellen en is wachttijd vrijwel uitgesloten. - Een koppeling met je Instagram, Facebook en/of Twitter account(s)
Maak je (actief) gebruik van social media accunts zoals Facebook of Instagram? Dan is het goed om dat ook op je website te laten zien, zodat je website bezoekers je makkelijk kunnen volgen, als ze dat willen. We zouden zelf een integratie op je website met je social media profielen kunnen maken, waarmee een deel van je profiel wordt gedeeld op je website. Bijvoorbeeld je laatste 6 Insta-posts. Super leuk! - Agenda
Heb jij evenementen of exposities gepland staan die je graag wilt delen? Of wil je juist dat je bezoekers bij jou online direct een afspraak kunnen inplannen? Een online agenda is de oplossing. Bookly is hiervoor een gave plugin. Met een add-on kan je je agenda zelfs direct koppelen aan Mollie, zodat jij mensen direct online kan laten betalen.
De teksten op je website
Er wordt wel gezegd dat teksten op websites niet te lang moeten zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Sterker nog: voor een goede vindbaarheid in Google zijn langere teksten juist belangrijk. Maar het allerbelangrijkste is dat je teksten interessant zijn. Dat ze leuk blijven om te lezen. Dat het geen gortdroge kost wordt waar met geen beitel doorheen te komen is. Zo lang jij je lezer blijft boeien met je verhaal, is het goed.
Het werken met opsommingen (aan het einde van je tekst) werkt vaak heel goed. Zeker voor de lezers die dus niet een hele lange tekst willen lezen en meteen doorscrollen naar het einde. Zij kunnen daar toch puntsgewijs gemakkelijk lezen wat jij daarboven uitgebreid hebt uitgelegd.
Ben je zelf niet goed in het schrijven van teksten? Overweeg dan om een tekstschrijver in te schakelen. Het kost je misschien iets meer, maar dan heb je wel echt hele goede en overtuigende teksten waar je heel lang plezier van hebt. Bovendien zijn wij ervan overtuigd dat goede teksten zichzelf echt terug verdienen.
Welke content plaats je liever niet op je website?
- Onprofessionele huis-tuin-en-keuken foto’s
- Teksten die vol zitten met spelfouten
- Te persoonlijke informatie: zakelijk gezien vind niemand het interessant om te weten dat je samenleeft met je 2 katten. De kunst is om een goede balans te vinden tussen zakelijk en privé.
Wat plaats je in de header en footer van je website?
Je website heeft een vaste header en footer. Twee onderdelen die voor iedere pagina hetzelfde zijn. De plek waarvan bezoekers ongeveer altijd wel weten wat ze er kunnen vinden. In de header staat bijvoorbeeld je logo en het hoofdmenu. In de footer staan vaak (nogmaals) je diensten en contactgegevens. Maar wat kan je er nog meer plaatsen? We schreven een artikel speciaal over de header en footer van je website.
Met onze kennis en expertise gaan wij de best passende header en footer maken.
Gaan wij jouw nieuwe website maken?
Dan is bovenstaande meteen een goede checklist. Wat hierboven beschreven staat is namelijk precies wat we van je nodig hebben om voor jou aan de slag te kunnen gaan. Wij bij Madoo maken websites in WordPress. Een ontzettend fijne, handige tool die het voor jou als (startende) ondernemer heel makkelijk maakt om je website zelf bij te houden en aan te passen. Er zijn heel veel goede redenen om je WordPress website te laten maken bij ons.
Hallo Madoo,
Goede tips, bedankt! Hebben jullie toevallig ook tips voor linkbuilding?
Ik begrijp de theorie ervan maar zonder budget lijkt het vrijwel onmogelijk of ligt dat aan mij?
Hoi Jeffrey,
Een goede manier van linkbuilding is gastbloggen. Een goede blog schrijven voor een website die relevant is voor jouw business. En dan natuurlijk jouw link mogen vermelden in dat blog. Dat werkt vaak heel goed en is waardevol. Waardeloze links heb je in linkbuilding niets aan. Het kost wat tijd en moeite, maar een waardevolle backlink is dan ook heel veel waard!
Veel succes!